
Silmä taiteelle ei kehity tyhjiössä
Teen joka vuosi kesäretken Pohjois-Pirkanmaalle viettääkseni tuntikausia kuvataiteen äärellä. Arvasit ehkä kohteen? Kyllä, suunnistan Mänttä-Vilppulaan, jossa sijaitsevat Serlachius-museot Gösta ja Gustaf.
Ennen kuin ryhdyn ihastelemaan Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivosen toimittamaa julkaisua Kuusi katsetta kokoelmaan – Teoksia Gösta Serlachiuksen taidesäätiön nykytaidekokoelmasta (Parvs 2022), kumarran syvään edesmenneelle teollisuusmiehelle Gösta Serlachiukselle (1876–1942), intohimoiselle taiteenharrastajalle ja -keräilijälle, jonka ansiosta Mäntän tehdasyhdyskunnan yhteyteen syntyi kotimaista ja ulkomaista, vanhaa ja uutta taidetta esittelevä ja kokoelmaansa alati kartuttava museo.
Keräilijän persoonallinen taidemaku
Gösta Serlachius perusti jo elinaikanaan taidesäätiön, jolle hän lahjoitti suuren osan keräämästään yksityiskokoelmasta. Sen lisäksi, että säätiö perusti ja ylläpitää perustajansa nimeä kantavaa museota, se myös toimii Mäntän tehdasyhdyskunnan kaunistamiseksi, kuten säädekirjassa on määritelty – toisin sanoen säätiön varoilla ryhdyttiin alusta alkaen hankkimaan ja tilaamaan taiteilijoilta teoksia myös julkiseen tilaan. JESH! taiteennautintojen ystävä täällä riemuitsee.
Kuten Kuusi katsetta kokoelmaan -teokseen esipuheen kirjoittanut Kiasman museojohtaja Leevi Haapala muistuttaa, silmä taiteelle ei kehity tyhjiössä, vaan keräilijän apuna toimii usein taideasiantuntijoiden piiri: museoammattilaisia, kuraattoreita, keräilijäkollegoita ja taiteilijoita. Parhaimmillaan he tukevat keräilijää ja auttavat tätä luomaan kokoelman, jossa näkyy persoonallinen ja tunnistettava taidemaku.
Myöhemmin Gösta Serlachiuksen työtä taiteen saralla ovat jatkaneet hänen leskensä Ruth Serlachius, poikansa R. Erik Serlachius ja pojanpoikansa Gustaf Serlachius. Nykyään taidesäätiön hallituksen puheenjohtajana toimii Henrik de la Chapelle.
Elämyksistä kasvaa parhaimmillaan oivalluksia
Gösta Serlachiuksen taidesäätiön nykytaidekokoelma käsittää nykyään noin 550 teosta. Kuusi katsetta kokoelmaan esittelee säätiön 2000-luvulla keräämiä aikalaistaiteen teoksia.
Kirja on jaettu kuuteen teemaan: Ihmisen kuva, Koettu luonto, Elämyksiä, Tarinan lumo, Kertomuksia Mäntästä ja Taide muuttaa maailmaa. Luupin alla ovat mm. Elina Brotheruksen, Emma Helteen, Anselm Kieferin, Tuomas Korkalon, Anne Koskisen, Riikka Lenkkerin, Heikki Marilan, Simon Pattersonin, Anna Retulaisen, Riiko Sakkisen ja Clare Woodsin teokset ja tavoitteet.
Kirjoittajia on kaikkiaan 20, kaikki arvovaltaista väkeä: museonjohtajia, intendenttejä, kuraattoreita, taidehistorioitsijoita ja -kriitikoita, tutkijoita ja kokoelma- ja näyttelypäälliköitä. Ei pidä ymmärtää väärin – minä arvostan ammattilaisuutta ja ihmisiä, joilla on tietoa, kokemusta ja pätevyys kertoa oman alansa asioista.
Professionaalisuus ja – mikä parasta! – intohimo taiteeseen hehkuvat teksteistä, sivun mittaisista esseistä, jotka esittelevät kukin yhden teoksen, kertovat tekijästä ja hänen taustastaan, valottavat hänen ajatusmaailmaansa ja motiivejaan sekä sijoittavat taiteilijan ja/tai teoksen osaksi jotakin jatkumoa. Koko kirja on täynnä kiehtovia tarinoita, yhteensä 34 elämyksiä ja oivalluksia tarjoavaa kirjallista sukellusta!
Tekstien lisäksi Kuusi katsetta kokoelmaan sisältää kymmenittäin valokuvia teoksista, ja nyt kiljahdan ISON kiitoksen taidesäätiölle laadusta. Painojälki on priimaa ja värintoisto tarkkaa. Kirja on todellinen coffee table book -harrastajien unelma. Tarkoitan mitä kirjoitan: lainasin teoksen ensin kirjastosta, mutta ihastuin siihen niin, että kävin ostamassa itselleni ikioman kappaleen. Tiedän, että palaan taideteosten ja niistä kertovien tekstien äärelle vielä monta kertaa uudelleen. Suosittelen!
Pääkuva: Kuusi katsetta kokoelmaan -kirjan kannessa on Elina Brotheruksen teos Look Intensely at Somebody’s Hand (Tuijota kiinteästi jonkun kättä), sarjasta Règle du jeu HD-video, 2017. Museon ulkopihasta otettu kuva on omani.
Helmet-lukuhaaste
Osallistun Kuusi katsetta kokoelmaan -kirjalla vuoden 2023 Helmet-lukuhaasteeseen ja ruksaan kirjalla kohdan 23 (kirja on iso). Teos sopii myös kohtiin 1 (kirjassa on kartta), 6 (kirjan kansikuvassa on vaate tai kirjan nimessä on jokin vaate), 8 (kirja kertoo pienestä kaupungista), 17 (kirja on kokoelma esseitä, pakinoita tai kolumneja), 19 (kirjassa on paikka, jossa olet käynyt) ja 42 (kirjan nimessä on ainakin kolme sanaa).

